Världens största helikopter finns här

Av Erik Lindström17 november 2025
Världens största helikopter finns här

Det finns en maskin som kan lyfta en helt lastbil. En helikopter som är större än ett flygplan och kan flyga in i områden där ingen annan luftfarkost når fram. Mil Mi-26 är världens största helikopter i aktiv tjänst, och den är helt verklig. Inte science fiction, utan en maskin som användes redan under Sovjetunionen och fortfarande flyger över hela jorden idag.

Mi-26 kan lyfta upp till 20 ton utanför själva helikoptern. Det är ungefär som att ha en lastbil hängande under dig medan du flyger. Helikoptern används i över 20 länder för att transportera tunga maskiner, rädda människor och lösa problem som mindre helikoptrar aldrig skulle kunna klara av. En ännu större helikopter gjordes en gång, men den flög aldrig riktigt och används inte idag. Därför är Mi-26 fortfarande mästaren.

Giganten från Sovjettiden

Mil Mi-26 gjordes första gången 1977 i Sovjetunionen och började användas för riktiga uppdrag 1984. Helikoptern är 40 meter lång, nästan som en buss som står på högkant. Den väger 56 ton när den är fullastad. För att flyga maskinen behövs fyra personer: en pilot som styr, en andrepilot som hjälper till, en ingenjör som ser till att motorn fungerar och en navigatör som planerar vägen.

Vad kan Mi-26 egentligen transportera? Den kan ta 80 fullt utrustade soldater på en gång. Eller 60 bårar för att flytta sjuka människor från en olycksplats. Eller en tung grävmaskin. Eller något helt tredje som väger mindre än 20 ton. Det viktiga är att ingen annan helikopter kan lyfta så mycket som Mi-26 (helt enkelt opåslaget).

Jämfört med andra stora helikoptrar är skillnaden märkbar. Sikorsky CH-53K från USA kan lyfta 16 ton och väger 38 ton. Boeing CH-47F kan lyfta 9 ton och väger 22 ton. Mi-26 slår båda. Ordet "extern lyftkapacitet" betyder helt enkelt hur mycket man kan hänga under helikoptern utan att det räknas in i helikopterns egen vikt. Det är det extra man kan ta med sig.

Varför ingen bygger större

Ryssland använder Mi-26 mest, med cirka 25 helikoptrar. Men helikoptern flyger också i Asien, Afrika och Europa. Den användes efter Tjernobylolyckan för att flytta saker från det farliga området. Den användes för att flytta bort en reaktor helt enkelt.

Varför gör ingen en större helikopter? Enkelt svar: det behövs inte. Bara ett fåtal operationer världen över kräver lyft så extremt tunga som 20 ton. Och kostnaden för att bygga något större skulle bli helt absurd. En ny helikopter kostar miljarder kronor. Bara ett fåtal länder skulle köpa den. Därför slutade utvecklingen här.

Mi-26 från 1977 är fortfarande standard. Det är över 40 år gammalt, men ingen har gjort något bättre ännu. Istället fokuserar hela branschen på att göra helikoptrar smartare och mer bränslesnåla. En Mi-26 drar väldigt mycket bränsle och det är miljöpåverkan man hellre vill minska än att bygga något större.

Så används helikoptern idag

Mi-26 är inte bara en militär maskin Civila företag hyr den för att flytta tunga maskiner Gruvbolag använder den för att transportera utrustning till områden utan vägar Katastrofmyndigheter ringer när något väldigt tungt måste flyttas snabbt Internationella organisationer använder den för humanitär hjälp efter jordbävningar och översvämningar.

Om du någon gång behöver flytta något enormt tungt kan du kontakta företag som specialiserar sig på tunga lyft. De hyr Mi-26 och kan flytta en hel prefabricerad byggnad eller industriel utrustning. Det kostar mycket, men ibland är det den enda lösningen.

Det viktigaste när man använder Mi-26 är säkerheten. Piloten måste ha år av erfarenhet. Helikoptern måste vara rätt inställd för just det uppdraget. Väder måste vara bra. Marken måste kunna hålla trycket från lasten. Allt måste vara perfekt för att allt ska gå bra.

Framtiden för tunga helikoptrar

Kommer det en större helikopter någon gång? Troligtvis inte. Teknikens väg går inte mot större utan mot smartare. Nya helikoptrar får bättre elektronik, bättre motorer som använder mindre bränsle och autopilot som kan styra sig själv på vissa sträckor.

Mi-26 visar något viktigt om teknik: om man designar något väl från början, håller det länge. Den här helikoptern gjordes för nästan 50 år sedan, men den är fortfarande den bästa i sitt slag. Det säger något om Sovjet-ingenjörernas skicklighet. De byggde för att hålla, inte för att sälja nytt nästa år.

Helikoptrar blir säkrare, effektivare och renare. Men större? Det tvivlar många experter på. Mi-26 är redan så stor att den är svår att använda på många ställen. Lufthamnarna måste vara stora. Vägen dit måste kunna bära transporten. Bemanningen måste vara väldigt erfaren. Det finns en praktisk gräns för hur stora helikoptrar kan bli, och Mi-26 är redan nära den gränsen.

Det finns ingen annan helikopter i världen som kan göra vad Mi-26 gör. Det är varför den fortfarande är standard. Det är varför ingen har gjort något större. Och det är varför en maskin från Sovjetunionen fortfarande är oöverträffad.

Dela: