Kiruna kyrka vikt och historia

Av Erik Lindström16 november 2025
Kiruna kyrka vikt och historia

En träkyrka från 1912 står på väg att få ett nytt hem. Kiruna kyrka vikt ligger på cirka 672 ton och är faktiskt en av Sveriges största byggnadsflyttar någonsin. Projektet är så speciellt att Sveriges Television sänder hela flytten live. Varför är detta så intressant? Jo, för att flytta en byggnad som väger närmare 700 ton kräver både genial teknik och otroligt mycket tålamod.

En träkyrka från 1912 får ny plats

Kiruna kyrka byggdes 1912 och blev snabbt kärt för många. Arkitekten inspirerades av samernas traditionella lavvú-tält när han utformade kyrkan. Du ser det tydligt på byggnaden bred nere vid marken och spetsig upptill. Det är inte bara vackert. Det är också praktiskt för ett kallt klimat där snö lätt glider av sluttande tak (och det är ju viktig i norr).

Men nu måste kyrkan flytta. Gruvbrytningen under Kiruna stad skapar problem. Marken sjunker och blir instabil. Hela staden omvandlas därför. Om kyrkan stannar kommer den hamna på ett område där gruvorna gräver. Kyrkan är också en viktig del av Kirunas kulturarv. Att bevara den på ny plats blev därför ett stort projekt.

Så tung är kyrkan siffror som överraskar

Kiruna kyrka väger cirka 672 ton. Bara det. För att förstå vad det betyder kan vi jämföra. En vanlig personbil väger omkring 1,5 ton. Kyrkan motsvarar alltså cirka 450 bilar. Det är otroligt mycket för en enda byggnad.

Men vänta det blir ännu tyngre när flytten startar. Under kyrkan placeras stålbalkar och special-utrustning. Tillsammans väger hela flyttpaketet omkring 1 200 ton. Ungefär som 800 personbilar på väg samtidigt. Det är därför man behöver extremt kraftfull utrustning för att flytta den.

Den avancerade tekniken bakom flyttningen

Tekniken som används heter SPMT. Det står för Self-Propelled Modular Transporter. Två av dessa gigantiska trailrar ska flytta kyrkan. Tillsammans har de 224 hjul och 28 axlar. Varje axel kan bära upp till 48 ton. Det är som att ha nästan 30 kraftiga åsar som delar på lasten.

Varför denna teknik? Jo, den sprider vikten jämnt över många hjul och axlar. Därför sjunker den inte ned i marken. Alternativet skulle vara att bygga vägar av massiv stål mycket dyrare och långsammare. Med SPMT-teknik kan man flytta kyrkan på en befintlig väg utan att den skadas eller skadar vägen.

Långsamt fram när hastighet är farligt

Kyrkan förs fram i en snäcktempo. Endast 500 meter i timmen. Det låter långsamt? Det är det också. På en normal väg skulle man kunna köra denna sträcka på några minuter. Här tar det flera timmar.

Men varför är det så långsamt? Jo, kyrkan är gjord av trä. Den är också väldigt gammal och sårbar. Om man skulle köra fortare skulle rörelseenergin kunna skada kyrkan inuti. Trä kan spricka. Gamla fogar kan gå sönder. Övervakningen görs konstant med sensorer som mäter om byggnaden rör sig mer än den ska. Är något fel larmar de genast.

Så följer du kyrkan från sänd till ny hemvist

Du kan faktiskt följa hela flytten live. Sveriges Television sänder den i sitt slow-tv-format. Det är inte snabb action. Det är faktiskt ganska lugnt och meditativt. Du ser kyrkan röra sig centimeter för centimeter. Många människor tycker det är fascinerande att se något så massivt förflyttas så försiktigt.

Innan du sätter dig framför skärmen bör du veta vad du får. Flytten pågår under flera dagar. Det är långsamt. Det är inte spännande på ett dramatiskt sätt. Men det är faktiskt väldigt intrssant om du är nyfiken på hur teknik och tradition möts (och det är ganska coolt egentligen). Du får också se hur snart ett helt samhälle kan organisera något så komplicerat.

Kiruna kyrka visar vägen framåt

Vad lär oss kyrkan om att bevara gamla byggnader? Mycket egentligen. Det här projektet visar att vi inte behöver förstöra det gamla bara för att världen förändras. Med rätt teknik och planering kan vi flytta det. Vi kan bevara det för framtida generationer.

Kiruna kyrka är också ett tecken på hur tradition och modern teknik kan arbeta tillsammans. En träkyrka från 1912 förs fram på vägar med 2020-talets mest avancerade transportutrustning. Det är både praktiskt och vackert på sitt sätt. Kyrkan kommer att fortsätta att fungera på sin nya plats. Den kommer att användas för gudstjänster, bröllop och ceremonier precis som förut. Bara på en annan kulle. Försök att följa projektets resan när det startar. Det är något helt unikt att få se.

Dela:
Kiruna kyrka vikt och historia