Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland

Av Erik Lindström20 november 2025
Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland

Ett av Europas största infrastrukturprojekt pågår just nu under Östersjön. Fehmarn bält-tunneln ska bli cirka 18 kilometer lång och förbinda Tyskland och Danmark under vattnet. Tunneln planeras öppna omkring 2029 och kommer att förändra hur miljontals människor reser mellan Hamburg och Köpenhamn. Istället för att ta en färja eller åka långt omkring kan du snart köra rakt igenom en tunnel på bara några timmar.

Hur tekniken gör tunneln möjlig

Fehmarn bält-tunneln bygger på en metod som kallas nedsänkt tunnel. Istället för att gräva från båda sidor, tillverkas 89 tunnelsegment i en fabrik vid Rødbyhavn på den danska sidan Lolland. Segmenten är gigantiska (vi pratar om väldigt stora delar här) 89 stycken totalt, varav 79 är standardsegment och 10 är specialsegment med teknik.

Tunneln innehåller två separata järnvägsspår som är elektrifierade. Dessutom finns fyra körfält för bilar, två i varje riktning. En grav på havsbotten förbereds först. Den är i genomsnitt 12 meter djup och 100 meter bred. Här sänks segmenten ner ett efter ett med specialfartyg. När alla segment är på plats limmas de samman under vattnet.

Framstegen år 2025 och framåt

2025 är ett avgörande år för projektet. Produktionen av tunnelsegmenten går fullt på i fabriken nära Rødbyhavn. De första segmenten förbereds för att sänkas ner på den danska sidan senare under året. Specialfartyg testas noggrant för att säkra att allt fungerar perfekt.

En ny utsiktsplattform som heter "Pilen" har öppnats för allmänheten. Här kan du se byggplatsen och förstå vad som håller på att ske under vattnet. På den tyska sidan byggdes en arbetskaj som gör att færre lastbilar behöver åka på vägar. Det effektiviserar leveranserna av material. Vägen mot öppningen 2029 går framåt med betydande framsteg.

Vad tunneln betyder för resenärer och trafik

För dig som reser mellan Hamburg och Köpenhamn blir det mycket snabbare framöver. Resan förkortas från över fem timmar till cirka 3,5 timmar med bil. Du slipper ta färja eller åka långt omkring tunneln blir en direkt väg under havet.

Tunneln blir en betalväg. Avgifterna förväntas likna det du betalar på Öresundsbron mellan Danmark och Sverige (sådan är systemen ofta utformade). Exakta priser är ännu inte fastställda, men systemet blir ungefär detsamma.

Den gamla Fehmarnsundbron stängs för genomfartstrafik men försvinner inte. Istället får den nytt liv. Fotgängare och cyklister kan använda den. Även jordbruksmaskiner kan köra över den. På så sätt blir den gamla bron användbar för lokalbefolkningen istället för att vara i vägen för stor trafik.

Pengar och miljö bakom byggandet

Projektet är enormt dyrt. Danmark finansierar själva tunneln för cirka 7,1 miljarder euro och får också in pengarna från vägtullar senare. Tyskland investerar cirka 800 miljoner euro för att ansluta sina vägar och järnvägar. Det är en stor satsning för båda länder, men de tror på nyttan.

Miljön är viktig vid byggandet. Specialfartyg används för att inte skada havsbotten. Arbetarna är noga med att minimera påverkan på fiskar och marina djur. Projektet är en del av ett större miljömål att få människor att resa mer miljövänligt med tåg istället för att flyga eller åka långväga med bil.

En förbindelse som förbinder regionen

När Fehmarn bält-tunneln öppnar omkring 2029 blir den en av Europas viktigaste transportförbindelser. Människor kommer att kunna resa snabbare och lättare mellan Norden och Centraleuropa. Företag får nya möjligheter att transportera varor. Hela Östersjöregionen kommer att bindas ihop på ett nytt sätt.

För dig som bor i området eller reser dit blir livet mycket smidigare. Istället för att planera en hel dag för en resa mellan Hamburg och Köpenhamn kan du snart ta dig fram på samma tid som det tar att köra mellan två svenska storstäder. Tunneln förbinder Europa på ett helt nytt sätt och gör resor mellan regionerna mycket enklare.

Dela: