Vilka bilar har V2G teknologi idag

Av Erik Lindström17 november 2025
Vilka bilar har V2G teknologi idag

Elbilar kan snart göra något helt nytt. De kan inte bara ta emot el från vägguttaget de kan också ge tillbaka el till elnätet när det behövs. Det här kallas V2G, eller Vehicle-to-Grid. Tanken är enkel men kraftfull. Din elbil blir något slags batteri på hjul som kan hjälpa till när elnätet är överbelastat. Men vilka bilar har V2G redan nu? Det är faktiskt fler än du kanske tror. Och vad måste du veta innan du satsar på den här tekniken?

Tekniken utvecklas snabbt och flera bilmärken erbjuder redan V2G-kompatibla modeller. Men det är fortfarande inte helt vanligt. De flesta elbilsägare känner inte till att deras bil kan leverera tillbaka el. Det beror på att infrastrukturen inte är på plats än (tyvärr). Du behöver en speciell dubbelriktad laddare och elnätet måste kunna hantera flödet.

Vilka bilmärken erbjuder V2G redan nu

Flera stora bilmärken har redan byggt in V2G-kompatibilitet i sina elbilar. Volkswagen ID-serien är långt framme. ID.3, ID.4, ID.5 och ID.Buzz kan alla hantera dubbelriktad laddning men bara om batteriet är minst 77 kWh. Audi följer tätt efter med Q4 e-tron och A6 e-tron. Škoda Enyaq och Elroq fungerar också med V2G. Hyundai Ioniq 5 har stöd för V2L (Vehicle to Load) och kan leverera V2G med rätt infrastruktur. Kia EV6 och Niro EV erbjuder V2L men inte V2G i Sverige ännu.

Cupra Born, Fisker Ocean och Polestar 2 och 3 har testats med dubbelriktade laddare. Tesla har experiment igång men V2G är inte officiellt aktiverat ännu. BMW iX och i3S är också tekniskt kompatibla. Renault 5 kommer att vara redo för V2G men är ännu inte på marknaden i Sverige.

Hur många svenska elbilsägare kan redan använda V2G

Statistiken är överraskande positiv. Enligt Energimyndighetens program för framtidens elsystem är redan över 40 procent av de 20 mest sålda elbilarna V2G-kompatibla. Det betyder att nästan hälften av alla nya elbilar som köps kan teknisk göra det här. Men detta är bara potentialen. I praktiken är mycket få som faktiskt använder V2G ännu.

Sverige har pilotprojekt igång på flera ställen. Städer testar V2G tillsammans med energibolag och universitet. Nederländerna ligger längre framme Utrecht kör ett större projekt där Renaults elbilar bidrar till elnätet dagligen. Svenska företag som Polestar, Volkswagen, Kia och Hyundai jobbar aktivt med forskning och testprojekt. Inom de närmaste åren förväntas många fler ha möjlighet.

Vad krävs för att kunna använda V2G hemma

Om du vill använda V2G hemma behöver du några saker på plats. Först måste du ha en dubbelriktad laddare. Det är inte en vanlig snabbladdare utan en speciell installation. Kostnaderna ligger idag omkring 20 000 30 000 kronor för själva laddaren plus installation. Det är betydligt dyrare än en vanlig laddstolpe.

Du behöver också jobba tillsammans med ditt elbolag. Många kräver att elnätet på din plats kan hantera V2G tekniskt. Det är inte alla områden som har rätt förutsättningar än. Det bästa är att ringa ditt elbolag och fråga om de erbjuder V2G eller deltar i pilotprojekt. Flera energibolag börjar erbjuda detta eller planerar att göra det. Fråga också om det finns ekonomiska stöd eller subventioner för dubbelriktade laddare.

Detta påverkar batteriet när du använder V2G

En vanlig fråga är: skadar V2G mitt batteri? Svaret är mer nyanserat än ja eller nej. Moderna V2G-system är designade för att minska slitage. Batteriets hälsa övervakas konstant för att undvika alltför aggressiv urladdning. Men fakta är att varje laddning och urladdning påverkar batteriet över tid.

Tänk på det så här: om du laddar och urladddar ditt batteri tjugo gånger per dag är det andra förutsättningar än om du gör det två gånger. De flesta fabrikanter erbjuder batterigaranti på åtta år eller 160 000 kilometer, och V2G täcks ofta in där. Det smartaste är att begränsa V2G-användningen till när det lönar sig ekonomiskt eller när elnätet verkligen behöver hjälp. Många system låter dig ställa in gränser för hur långt batteriet får urladdas.

Detta händer framöver med V2G i Sverige

Förutsättningarna ökar snabbt. Om fem år bör V2G vara betydligt vanligare än idag. Infrastrukturen bygger ut, elnätet anpassas och fler energibolag inser fördelarna. EU har redan satt krav på att nya laddare ska vara dubbelriktade från 2025, vilket accelererar utvecklingen.

Om du äger en elbil redan idag kan du kontrollera om den är V2G-kompatibel. Kolla modellen på tillverkarens hemsida eller ring din återförsäljare. Om den är kompatibel ring ditt elbolag och fråga vad de erbjuder. Du kanske redan kan delta i ett pilotprojekt. Förändringen kommer att bli större än många tror.

Dela:
Vilka bilar har V2G teknologi idag