Svante Andersson och Koenigsegg källan

Av Erik Lindström19 november 2025
Svante Andersson och Koenigsegg källan

Svante Andersson är en svensk miljardär som på senare år blivit en central figur i debatten om framtiden för svensk bilindustri. Han är huvudägare genom sitt bolag Stenhaga Invest AB och känd för sitt engagemang i elbilsproduktion och stora investeringar. Relationen mellan Svante Andersson och Koenigsegg visar hur komplicerad världen av bisinvesteringar kan vara. En rättstvist, en fabrik med långt arv och två helt olika visioner för framtidens bilar allt detta gör att många följer utvecklingen noga.

Den omöjliga affären: Rättstvisten mellan Andersson och Koenigsegg

Rättstvisten mellan Svante Andersson och Koenigsegg handlade om ett avtal som gick väldigt fel. Andersson skrev på ett kontrakt där han skulle bli partner eller kund till det exklusiva biltillverkandet. Men något funkaде inte, och affären sprack. Rätten gavs uppgiften att avgöra vem som hade rätt. Det blev en överraskning för många när Koenigsegg förlorade i domstolen. Andersson vann sitt mål och fick rätten på sin sida.

Det här betyder mycket för svenska affärsliv. När en miljardär vinner mot ett känt företag som Koenigsegg visar det att pengarna inte alltid garanterar att du får rätt i rätten. Avtalet mellan parterna var bindande och rätten tolkade det på ett sätt som gynnades Andersson. För Koenigsegg blev förlusten kostsam både ekonomiskt och prestigemässigt (vilket inte var kul för dem, uppenbart).

Den här typen av tvister brukar sluta på flera olika sätt. Ibland löser parterna det utan rätten. Men när man hamnar i domstolen är utgången ofta klar någon vinner helt, någon förlorar helt. Mycket sällan delar domarna på ansvaret rättvisa. Det gjorde de inte heller här.

Trollhättan-fabriken: Svante Anderssons elbilssatsning

Trollhättanfabriken i Sverige har en rik historia. Under många decennier tillverkade Saab sina bilar där. När Saab kollapsade blev fabriken tom och tyst. Det var dagar med oro för den svenska industrin. Många arbetare förlorade sina jobb. Fabriken stod som ett monument över bättre tider.

2023 köpte Svante Andersson majoriteten av fabriken genom sitt bolag. NEVS, som är ett elbilfirma, sålde fabriken för att få mer pengar. Andersson fick cirka 80 procent av ägandet. Det var en stor sak för Trollhättan och för Sverige som helhet. En miljardär visade intresse för att återuppta bilproduktion på platsen.

NEVS har haft det ekonomiskt tufft. Under 2023 lade företaget ner större delen av sin verksamhet. Det var ett slag för alla som arbetade där. Men Anderssons köp sågs som ett tecken på hopp. Kanske kunde fabriken komma att producera bilar igen. Kanske skulle nya jobb komma tillbaka till Trollhättan.

Andersson har varit optimistisk om framtiden. Han har haft diskussioner om hur man kan använda fabriken till elbilsproduktion. Sverige har behövt nya investeringar i industrin. Anderssons satsning visar att det finns tro på möjligheten att tillverka moderna elbilar här hemma (även om vägen dit är lång).

Två olika världar: Koenigsegg och NEVS

Koenigsegg är inte som andra bilföretag. De bygger extremt exklusiva sportbilar för mycket rika människor. En Koenigsegg kostar ofta många miljoner kronor. Företaget gör kanske bara några hundra bilar per år. Varje bil är nästan handgjord. Det är helt motsatsen till massproduktion.

NEVS har en helt annan målsättning. De vill göra elbilar som vanliga människor kan köpa. De planerar för att producera tusentals bilar. Deras fokus ligger på att göra elbilar tillgängliga för många, inte bara för få. Dessa två världar passar helt enkelt inte tillsammans.

Koenigsegg hade tidigare en ägarandel i NEVS och ett samarbete med företaget. Men det gick inte bra. De två företagen hade för olika vägar framför sig. Koenigsegg köpte tillbaka sin andel och slutade samarbetet helt. Christian von Koenigsegg, grundaren, sa att det inte fanns några planer på nytt samarbete.

Det här visar något viktigt om affärsliv. Du kan inte bara sätta ihop två företag bara för att de arbetar med bilar. De måste ha samma vision och samma strategi. Annars blir det bara problem och bråk.

Vad det här betyder för framtiden

Svante Anderssons engagemang i Trollhättan kan få stora följder. Om han lyckas återuppta bilproduktion där kan hundratals nya jobb skapas. Det skulle betyda mycket för regionen. Fabriken skulle blomstra igen. Ungdomar skulle kunna stanna i Trollhättan istället för, att flytta.

För svensk elbilindustri kan det här bli avgörande. Vi behöver investerare som tror på att vi kan tillverka moderna fordon här. Andersson visar att det är möjligt. Han är villig att satsa sina egna pengar. Det är ett starkt signal till världen om att Sverige fortfarande kan producera bilar.

Koenigseggs väg är helt annan. De fortsätter att fokusera på ultra-exclusive sportbilar för superrika kunder. Det är en fin nisch, men det skapar färre jobb än det NEVS planerar för. Båda vägar kan existera sida vid sida. Sverige kan ha både nischgjorda lyxbilstillverkare och producenter av elbilar för massan.

Du bör följa utvecklingen närmaste åren. Vad händer på Trollhättanfabriken? Lyckas Andersson med sitt projekt? Vilka nya jobb skapas? Svar på dessa frågor kommer att forma framtiden för svensk fordonsindustri. Det påverkar dig oavsett om du arbetar inom industrin eller bara bor i Sverige.

Dela:
Svante Andersson och Koenigsegg källan