Madeleine Westin Pilot

Madeleine Westin är ett namn många känner igen från TV4:s väderprognoser. Men många frågor sig är Madeleine Westin pilot? Svaret är faktiskt lite mer kompliserat än man kanske tror. Hon har arbetat inom flygvapnet, men hennes huvudsakliga yrke är meteorolog och TV-profil. I den här artikeln ska vi reda ut vad hon faktiskt gjort, hur hon kom dit, och vad det krävs för att följa en liknande väg inom flyg och väder.
Från Huddinge till flygvapnet hennes väg in i försvaret
Madeleine Westin föddes 1965 i Huddinge kommun. Hon växte upp i Stockholm och utvecklade tidigt ett starkt intresse för flyg och väder. Under 1980-talet började hon sin karriär inom det svenska försvaret. Hon arbetade vid Västgöta flygflottilj (F 6) och senare vid Upplands flygflottilj (F 16). Hon fick också befattning vid 11. helikopterdivisionen vid Berga helikopterflygplats (rätt imponerande faktiskt). Där nådde hon graden kapten en respekterad militär rang. Hennes arbete handlade om att hålla ordning på viktiga flygoperationer och personal.
Pilot eller militär officer vad är skillnaden egentligen?
Här ligger en viktig förvirring. Madeleine Westin är militär officer, inte yrkespilot. En officer inom flygvapnet kan ha många roller. Många arbetar med ledning, logistik, säkerhet eller administration. Ungefär fyra av tio officerare vid flygvapnet flyger faktiskt plan. Resten har helt andra uppgifter. En yrkespilot flyger kommersiellt för ett flygbolag eller arbetar privat. Det är två helt olika saker. Madeleine Westin har säkerligen flugit under sin militär tjänstgöring, men hon är inte yrkespilot.
Vägen till TV4 från försvar till väderprognoser
Under början av 1990-talet gjorde Madeleine Westin ett karriärbyte. Hon började studera meteorologi vetenskapen om väder och atmosfär. År 1993 började hon på TV4 som väderprognos. Det var ett klokt val. Hennes militära bakgrund och intresse för flyg gjorde att hon förstod vädrets betydelse för luftfarten. Hon sökte också till ESA:s astronaututbildning, men blev inte antagen. Christer Fuglesang valdes istället. Men Westin fortsatte framåt och byggde sin karriär inom meteorologi, helt enkelt.
Kvinnor inom flyg och militär statistik och utveckling
År 2024 är ungefär tolv procent av svenska piloter kvinnor. Det växer långsamt. Inom militären är andelen kvinnor ännu lägre. Madeleine Westin var pionjär när hon började på 1980-talet väldigt få kvinnor arbetade då inom flygvapnet. Hon mötte säkert motstånd och tvivel. Idag inspirerar hennes väg nya generationer kvinnor att söka sig till flyg och försvar. Hennes militära grad som kapten var framsteg för jämställdheten inom försvaret.
Vad krävs för att bli pilot eller meteorolog idag?
För att bli yrkespilot:
- Flygskoleutbildning som varar 18-24 månader
- Kostnad mellan 1,5 och 2,5 miljoner kronor
- Godkänt medicinskt intyg (höga krav på syn och hälsa)
- Engelska på en viss nivå
- Minst 1 500 flygtimmar innan du kan bli linjepilot
För att bli meteorolog:
- Akademisk utbildning på universitet (3-5 år)
- Kurser i matematik, fysik och atmosfärvetenskap
- Praktik inom vädertjänster eller flygväsendet
- Ingen dyr flygskoleutbildning krävs
Militär erfarenhet, som Madeleine Westin hade, ger stora fördelar. Du lär dig systematisk tänkande, disciplin och hur flyg och väder hänger ihop. Flygvapnet erbjuder också pilotutbildning till personal som öppnar dörrar senare.
Inspirationen från en väl utvecklad karriär
Madeleine Westin visar att vägen till framgång inte är helt rak. Hon började inom militären, skiftade sedan till meteorologi och blev TV-profil. Hon gav inte upp när ESA sa nej. Hennes karriär bevisar att erfarenhet från flyg och väder kan användas på många sätt. Du behöver inte nödvändigtvis bli pilot för att arbeta med flyg. Meteorologi, flygledning, säkerhet och många andra yrken finns där. Om du älskar flyg och väder det finns många vägar framåt. Madeleine Westin är bara ett exempel på hur man kan lyckas genom att följa sitt intresse och aldrig ge upp när första försöket misslyckas.


