Allt du behöver veta om elbilen

Elbilarna förändrar Sverige på ett sätt som vi inte riktigt räknade med för bara några år sen. År 2020 fanns cirka 56 000 elbilar på våra vägar. Idag är det helt annorlunda. Under 2025 förväntas omkring 35 procent av alla nya bilregistreringar vara elbilar och prognoser pekar på att hälften kommer att vara elbilar redan 2028. Allt om elbilen handlar därför inte längre om framtiden. Det handlar om nu. Men vilka elbilar väljer vi egentligen? Och hur fungerar det praktiskt när du ska köpa en? Det är frågor vi ska dyka in i.
Vilka elbilar köper svenskarna just nu?
Om du går till en bilhandlare idag ser du något helt nytt jämfört med bara några år sedan. Elbilarna ligger längst fram på tomten. Volkswagen dominerar marknaden med en marknadsandel på 14,3 procent nästan en av sju elbilsköpare väljer ett VW. Volkswagen ID.7 är överlägsen marknadsledare med 4 518 registreringar bara på första halvåret 2025.
Top tio mest sålda elbilar ser ut så här:
- Volkswagen ID.7 5 999 nyregistreringar
- Volvo EX40 5 659
- Tesla Model Y 4 678
- Kia EV3 3 796
- Volvo EX30 3 677
- Volkswagen ID.4 3 381
- Skoda Enyaq 3 023
- Polestar 4 3 002
- Volkswagen ID.3 2 313
- Volkswagen ID.Buzz 2 055
Varför är ID.7 så populär? Den erbjuder mycket utrymme, bra räckvidd och framför allt prisvärdhet. SUV:er och mindre bilar dominerar helt. De flesta svenskar väljer något mellan 40 000 och 60 000 kronor per år genom privatleasing, vilket gör nya elbilar mer tillgängliga än tidigare.
En teknik dyker upp överallt nu: 800V-systemet. Det möjliggör snabbare laddning och bättre prestanda. Du ser det redan i nya Volkswagen-modeller och Kia EV9. Det handlar om att göra elbilen ännu mer praktisk för dagligt bruk (och det funkar verkligen bra).
Så väljer och laddar du rätt elbil
Köpet börjar med en enkel fråga: hur långt måste bilen kunna köra? För vardagsbruk räcker 350 450 kilometer. Det motsvarar ungefär två normala arbetsdagar. Men om du ofta kör långresor eller bor på en mindre ort långt från stan, då behöver du 500 kilometer eller mer.
Hemmaladdning är nyckeln till att få det praktiskt. Många har redan 11 kW trefas hemma det laddar en 50 kWh-batteri på ungefär åtta timmar, vilket ger dig 250 350 kilometer. Vill du gå snabbare går det att installera 22 kW, men då behöver du högre säkring och ett högre elpåtagande från hemmet.
Här är något många glömmer: du får 50 procent skattereduktion på laddboxen. Installationen kostar ungefär 5 000 8 000 kronor, och hälften av det drar du direkt från skatten. Det suger inte längre ekonomiskt.
På vägen laddar du snabbare. Moderna snabbladdare levererar 100 250 kW likström, vilket tar dig från 10 till 80 procent på 20 35 minuter. Det räcker för att dricka ett kaffe och äta en smörgås.
För familjer rekommenderas Kia EV9 (sju säten), Tesla Model Y (stort bagagerum) eller Mercedes EQS SUV (maximal komfort). En sak att veta: kallt väder kan minska räckvidden med upp till 30 procent. Därför är det smart att välja något som erbjuder en marginal.
Ekonomi och miljö vad kostar det egentligen?
Låt oss räkna på det. Elpriset ligger idag runt 1,50 kronor per kilowattimme hemma. Det betyder att en fulladdning av en 50 kWh-bil kostar cirka 75 100 kronor. Motsvarande bensinbil drar ungefär samma ström men kostar betydligt mer på pumpen.
Underhållet är billigare. Elbilen har ingen växellåda, ingen oljeväxling, inga tennpluggar. Du spar tusentals kronor per år jämfört med en bensinbil. Även försäkringen är ofta låg för elbilar eftersom de ses som mindre skaderisks.
Miljömässigt är skillnaden helt tydlig. En elbil släpper ut noll koldioxid från motorsektion och det är jämfört med en bensinbil som släpper ut cirka 200 gram per kilometer. Om du laddar hemma med återvunnen energi eller vind blir utslappen ännu lägre.
Långresor är fullt möjliga. Du planerar bara laddningen i förväg. Svenska vägar har långt mellan snabbladdarna, men nätverket växer snabbt. Många elbilar har navigation som automatiskt visar vägen via laddstationer.
Bonus: tidigare fick köpare pengar från bonusmalus-systemet. 2023 var det optimalt, 2024 minskade stödet och 2025 är det helt borta för nya elbilar. Det betyder att priset på begagnade elbilar från 2023 kan vara särskilt intressant just nu.
Framtiden är redan här
Siffrorna talar sitt tydliga språk. År 2028 kommer hälften av alla nya bilar att vara elbilar. Det är bara tre år bort. Tekniken fungerar. Priset blir allt bättre. Nätverket av laddstationer växer vecka för vecka.
Det enda du behöver göra nu är att ställa dig själv några frågor. Hur långt måste din bil kunna köra dagligen? Kan du ladda hemma? Vilken budget passar dig? Familj eller är det bara du som ska åka?
Ta tid att provköra någon av topptio-modellerna. Känn hur det känns att accelerera ljudlöst. Märk hur mycket utrymme det är. Prata med andra elbilsägare de flesta är entusiastiska och delar gärna sina erfarenheter (helt enkelt för att de är glada för sitt val).
Elbilen är inte längre en gimmick. Det är ett praktiskt, ekonomiskt och miljömässigt smart val för de flesta svenskar. Och 2025 är ett bättre år än någonsin att ta steget.


